Verhalen van....

Medewerkers hoofd- & regiokantoor

Net als ieder bedrijf hebben we natuurlijk de bekende ‘stafafdelingen’ voor het algemene reilen en zeilen van de organisatie. Zoals de afdelingen Finance, HR, IT, Sales, Business Development/Marketing & Communications. 

Kitty Galjaard en Yvonne van der Waal, Directiesecretaresses

Hoe zijn jullie directiesecretaresse geworden?

Yvonne: ‘Ooit begon ik als dierenartsassistente, maar dat was het toch net niet. Dus volgde ik een opleiding Office Management. Vervolgens heb ik bij diverse bedrijven gewerkt en kwam ik 6 jaar geleden bij CED Repair als projectondersteuning. Van daaruit ben ik langzaam maar zeker doorgegroeid. Ik ondersteun nu de Managing Directors.  Met z’n tweeën ondersteunen we ook de stafdirectie.’

Kitty:
‘Ik werk alweer 14 jaar bij CED en ondersteun de Raad van Bestuur. Via een detacheringsbureau voor secretaresses werkte ik bij diverse bedrijven, waaronder TNO. Na 8 jaar hier te hebben gewerkt wilde ik een baan dichter bij huis en kwam ik bij CED Bergweg als hoofd secretariaat. In de jaren erna veranderde mijn rol naar Directiesecretaresse en vanaf april 2021 naar de rol van Secretaresse Raad van Bestuur. Samen met Yvonne vorm ik het directiesecretariaat.’

Wat maakt jullie vak een expert-vak?

Yvonne: ‘Het is een nieuwe situatie binnen CED, om met z’n tweeën meerdere mensen te ondersteunen. Dat is echt een kwestie van je tijd verdelen, prioriteiten bepalen en grenzen stellen. Het gaat om veel soorten werkzaamheden, dat maakt het juist leuk maar soms ook een uitdaging.’

Kitty:
‘Wij zijn de ogen en oren binnen het bedrijf en het voorportaal bij allerhande vragen. Wij ontzorgen, en vormen de stille kracht achter de directie. Het agendabeheer is complex. Verzoeken en vragen komen via verschillende kanalen binnen en ieder directielid heeft zijn/haar eigen manier van werken. Verder helpen wij ook bij het regelen van kleine dingen als lunches, bloemetjes en bedankjes; we herinneren hun aan veel praktische zaken.’

Wat weten de meeste mensen niet over jullie vak?

Kitty: ‘Het is een combinatie van organisatietalent en sociaal vaardig zijn. Essentieel is dat je verbanden ziet. Dat je snapt hoe alles samenhangt, hoe het een gevolgen heeft voor het ander. Ook moet je echt tijd vrijmaken voor ‘social talk’. Daardoor voel je aan wat er nodig en belangrijk is op dat moment. In de corona-periode werd dat lastiger door het gebrek aan fysiek contact. Je vangt sneller signalen op als je iemand in de ogen kan kijken. Via Teams is dat toch anders.’

Yvonne:
‘Om te kunnen ontzorgen, moet je op de hoogte zijn van iemands situatie en wensen. Woont iemand ver weg of dichtbij, heeft hij of zij kinderen, enzovoorts. Naarmate je langer samenwerkt met iemand leer je deze persoon beter kennen en dat kan helpen bij het agendabeheer en de ondersteuning.’

Hoe plan je deze dynamiek?

Yvonne: ‘Ik verdeel mijn werkdag over de 3 MD’s, maak taken aan in Outlook die ik dan ook strikt opvolg. Het werk bestaat uit terugkerende taken, maar ook juist veel verschillende werkzaamheden. Sommige dingen kun je snel afhandelen en sommige taken kosten iets meer tijd, waar ik dan even voor ga zitten. Aan het einde van de dag probeer ik zoveel mogelijk mijn mailbox op orde te hebben.’

Kitty:
‘Mijn werkdag laat ik bepalen door de vragen die binnenkomen en overige werkzaamheden. Ik loop ze door en bepaal dan mijn prio’s voor die dag. En dan nog kan het helemaal anders gaan. Met name op de kantoordagen. Dan heb je meer aanloop en spring je in op de verzoeken die je ter plekke krijgt. Wanneer ik thuis aan het werk ben, kan ik mijn dagen beter plannen en met een kritisch oog de agenda’s doornemen. Vooruitkijken is heel belangrijk. Mijn dag eindigt pas als ik alle acties heb opgevolgd of uitgezet, zodat ik de dag erna weer met de reacties en nieuwe verzoeken kan beginnen.’

Blijf op de hoogte van nieuwe vacatures