Verhalen van ...

Medewerkers bij SOS International

Experts vormen het hart van ons bedrijf. Elk van hen heeft een eigen unieke specialisatie, kennis en vaardigheid om gedupeerden te helpen en opdrachtgevers te voorzien van rapportages. In deze rubriek stellen vragen aan een van onze experts over zijn of haar passie voor het vak.

Hakim Belhachmi, Senior Hulpverlener Mobiliteitshulp

De hulpverleners van SOS International helpen gestrande reizigers wereldwijd. Zij zijn gespecialiseerd in mobiliteitshulp of personenhulp. Dagelijks behandelen zij meldingen van Nederlanders met pech langs de weg in Frankrijk, iemand met een gebroken been in een skioord of mensen met problemen in een afgelegen dorpje in Peru. Een bijzondere en dynamische werkomgeving die 24/7 doorloopt.

Hoe ben je hulpverlener geworden?

‘Mijn grootste kracht is mijn talenkennis. Ik beheers 6 talen: naast Nederlands ook Engels, Frans, Spaans, Marokkaans, Arabisch. Heel handig, omdat je als hulpverlener de hele dag internationale contacten hebt. Daarbij heb ik behoorlijk veel kennis van auto’s. Dat tezamen zorgde ervoor dat ik vrijwel direct na mijn sollicitatiegesprek te horen kreeg dat ik was aangenomen. Dat is inmiddels alweer 16 jaar geleden! Dat klinkt heel lang, maar SOS International is zo’n dynamische organisatie dat ik me nog geen dag heb verveeld. Er zijn meer dan genoeg doorgroeimogelijkheden en uitdagingen. Ik was achtereenvolgens basishulpverlener, klachtenafhandelaar, trainer en senior hulpverlener. Nu doe ik ook aan relatiebeheer.’  

Wat motiveert je?

‘Dat de gedupeerden die ik aan de lijn heb, zich gehoord voelen. Ik krijg veel waardering van klanten en dat is superfijn. Dan weet je waar je het voor doet. Het is soms echt wel zwaar werk. Je hebt dag in dag uit te maken met mensen in nood die verdrietig, radeloos en soms ook boos zijn. Zij bellen jou voor een oplossing. Een luisterend oor bieden en de situatie altijd serieus nemen, is het allerbelangrijkste. We zijn geen callcenter, hanteren geen scripts. Ook al ben ik van mobiliteitshulp, ik stel de persoon altijd voorop. De materiële schade aan het voertuig is uiteindelijk ‘slechts’ bijzaak. Door de aard van ons werk heerst er binnen SOS International onder de hulpverleners ook een hechte sfeer. We vangen elkaar altijd op na een zwaar dossier.’

Kun je iedereen helpen?

‘We doen als hulpverleners wat we kunnen, binnen de richtlijnen van de verzekering. Maar ook mensen zonder juiste verzekering help ik. Niemand wordt weggestuurd. Soms blijft het bij doorverwijzen of adviseren, maar ik doe altijd een handreiking om iemand in ieder geval een stap verder richting een oplossing te helpen. Al is het maar met het adres van een garage of een lokaal taxibedrijf. Daarom vind ik het ook belangrijk om mijn eigen kennis van auto’s een beetje bij te houden. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de markt? Welke schades komen het meest voor bij elektrische auto’s? Dan kan ik iemand op afstand het meest nauwkeurig adviseren.’

Doe je alles vanuit het hoofdkantoor?

‘Ik werk het meest vanuit huis in Amstelveen. Eén keer per week kom ik naar het hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel. En zo nu en dan ga ik op pad voor het werk. Zo ging ik in 2018 naar Spanje voor een nadere kennismaking met de lokale bergers daar. Samen stemmen we de onderlinge verwachtingen en behoeftes af. De bergers zorgen voor ons dat de auto’s van gestrande Nederlanders veilig bij een garage komen. Ik ben ook een keer in Tunesië geweest, daar werkt ook een team van de CED Group. Zij ondersteunen ons op afstand en ik was daar om hen te trainen. Binnenkort ga ik weer naar Spanje én naar Marokko voor gesprekken met lokale alarmcentrales en bergers. Ik voel me bij dit soort ‘uitjes’ echt een ambassadeur van SOS International. Het geeft heel veel voldoening en werkplezier

Blijf op de hoogte van nieuwe vacatures