Verhalen van....

Schade Experts

Experts vormen het hart van ons bedrijf. Elk van hen heeft een eigen unieke specialisatie, kennis en vaardigheid om gedupeerden te helpen en opdrachtgevers te voorzien van rapportages. In deze rubriek stellen vragen aan een van onze experts over zijn of haar passie voor het vak.

Anneke Kruims, Letselschade-expert

Heb je altijd in de letselschadebranche gewerkt?

'Ja, maar niet altijd aan ‘deze kant’ van het werk. Voordien werkte ik als belangbehartiger bij een rechtsbijstand-verzekeraar. De ‘andere kant’ zeg maar. In 2003 ben ik in het letsel-vak terechtgekomen. Sindsdien heb ik allerlei soorten zaken behandeld en ook mensen helpen opleiden. Ik wilde graag in de buitendienst en nieuwe ervaring opdoen bij een andere werkgever. Ook ambieerde ik een NIVRE-erkenning. Zo kwam ik bij CED. Zij hebben nauwe banden met het NIVRE én zijn aangesloten bij het keurmerk letselschade.’

Waarom is het NIVRE belangrijk voor je?

‘Er is in dit vak geen specifiek diploma nodig. Om toch een bevestiging van je deskundigheid te hebben, vind ik heel waardevol. Een deel van het NIVRE-traject was voor mij herhaling, maar zeker wel nuttig. Al was het tijdens corona wel schipperen, met thuis en klassikaal leren. De vervolgpunten haal ik op eigen initiatief. Fijn om zo te blijven bijleren! Het werk is vooral goed logisch en praktisch kunnen denken en handelen. Tegelijk bevat het werk ook veel juridische en medische aspecten van letselschade.’

Wat is jouw aanpak?

‘Ik streef er altijd naar recht te doen aan het slachtoffer. Om dat te bewerkstelligen wil ik alle randzaken van het dossier weten. Tijdens mijn bezoek geef ik eerst ruimte aan de eventuele emoties en frustraties. Dat is essentieel voor een goed verloop. Want daarna vraag ik iemand echt het hemd van het lijf: over de toedracht, de fysieke en psychische klachten, de impact op iemands leven, de medische behandeling. Ik bekijk wat de schadeposten zijn en waar de behoefte ligt. Soms is het bijvoorbeeld prettig als iemand in contact komt met een arbeidsdeskundige. Ook check ik of het slachtoffer open staat voor een financiële regeling. Door een zaak met objectieve kenmerken vast te stellen, ontstaat er de minste discussie. Daar heeft iedereen het meeste aan. Als herstel – en het dossier – lang duurt, ga ik soms na een tijd opnieuw op bezoek.’

Wat houdt het werk avontuurlijk?

‘Verder kijken dan puur je taak. Soms valt het letsel, fysiek of psychisch mee, maar spelen er andere zaken. Zo was ik eens bij een gezin dat een auto-ongeval had gehad. Het letsel viel mee, maar er waren wel klachten zonder medische behandeling. Ook was er een taalbarrière. De gezins- en woonsituatie waren turbulent; vlak na het ongeval was de moeder bevallen van haar vierde kindje. Ik had hierin twee extra rollen. Ik trad op als herstelcoach, om ervoor te zorgen dat de medische behandelingen op gang kwamen. En ik ondersteunde bij het regelen van hulp voor achterstallig onderhoud aan de woning. Terwijl ik in principe kwam om de schade te inventariseren en vervolgafspraken te maken. Dat is uiteindelijk ook gelukt. Daarna heb ik het dossier overgedragen aan de binnendienst.’

Blijf op de hoogte van nieuwe vacatures